Goed gastheerschap

Geef je vrijwilligers nieuwe inspiratie

Vinden jouw vrijwilligers het werken in het Bezoekerscentrum nog uitdagend?

Bezoekers- en informatiecentra van (natuur)organisaties worden veelal bemenst door vrijwilligers. Mensen die op allerlei motieven zijn binnengekomen.  Zelf kom je wel eens onverwacht langs en dan schrik je toch van de onprofessionele houding. De vrijwilligers zitten samen lekker te kletsen in een hoekje.  Ze lijken hun tijd uit te zitten. Als er wel bezoekers komen doen ze nauwelijks hun best om actief de natuurorganisatie te benoemen, laat staan te vragen of mensen al lid zijn.


Het ziet er natuurlijk veel klantgerichter uit als 

  • de vrijwilligers de bezoekers vriendelijk begroeten
  • ze een actieve rol spelen in het aanbod van het bezoekerscentrum
  • ze actief wervend zijn voor de organisatie zonder opdringerig te worden
  • ze ten alle tijden informatieve gesprekken kunnen voeren met de bezoekers
    Kortom als vrijwilligers vooral vrijwillige professionals zijn.

Het is niet automatisch zo dat vrijwilligers al die vaardigheden in huis hebben.  Het zou wel fijn zijn. De vrijwilligers zijn het visitekaartje van de organisatie. Het is daarom van belang dat ze zich een goede gastheer en -vrouw tonen die weet om te gaan met alle soorten van publiek. Een actieve houding die eigen initiatieven laat zien om de klant nog meer ten dienste te zijn is daarbij meegenomen.

In de training klantgerichtheid gaan vrijwilligers samen aan de slag. Uitgangspunt is hun motivatie want dat houdt hen enthousiast. Mits er ook wordt voldaan aan het kunnen doen van dingen die ze leuk vinden en goed kunnen. Uiteraard moeten ook de voorwaarden kloppen die de organisatie levert en moet de vrijwilliger geen belemmeringen zien en ervaren.

Tijdens  de training gaan de vrijwilligers over bovenstaande zaken in gesprek naar aanleiding van een kaartspel dat speciaal door mij is ontwikkeld voor bezoekerscentra. Ze ontdekken samen wat ze willen, onder welke voorwaarden en gaan dat omzetten in concrete plannen. In rollenspelen worden klantgesprekken geoefend. De aanwezige vertegenwoordiger van de organisatie geeft informatie over de facilitering en bewaakt de voorwaarden.

“Sinds de training wordt er veel meer activiteit ontplooid in het bezoekerscentrum. Het was allemaal een beetje ingezakt maar nu is er weer energie”. (Deelnemer aan de training Actief gastheerschap voor buitenplaats de Reiderhoeve van het Groninger Landschap)

Kosten

Offerte op aanvraag.

© 2024 Van den Houdt Communicatie/Samen Leren Natuurlijk · Gemaakt door Bronwasser Websites in WordPress