We zitten nog steeds volop in het seizoen van de natuurexcursies dus besteed ik daar nog een keer aandacht aan. Het vorige artikel ging over de relatie tussen wat je wilt bereiken met je excursie, het doel, en de manier waarop je de excursie dus geeft, het middel. Dit keer meer over de inhoud. Ik ga uit van de principes van ‘Interpretation’. De aanpak die komt uit de VS en ook in Engeland en Australië wordt gehanteerd. Interpretation is ‘vertaling’ in het Nederlands en daar gaat het om. Jij als expert ‘vertaalt’ datgene wat er te zien is voor de ‘onwetenden’.
Je zet ze als het ware een bril op om de omgeving te kunnen begrijpen en daardoor veel meer waar te nemen. Het gaat niet om het geven van algemene informatie, die is tegenwoordig voor iedereen ontsloten via internet. [Lees meer…]
werkte werd het mij steeds duidelijker dat je dat niet kunt bereiken door kennis alleen. De meeste mensen hebben niet al te veel kennis van de natuur. Als je natuurexcursies geeft zou je daar dus rekening mee moeten houden. Dat betekent namelijk dat teveel nieuwe kennis geen voedingsbodem vind om op te landen en dus direct vergeten wordt. Jammer van alle inspanningen.
ooit in het echt hebt gezien kan dat beeld je te binnen schieten als je gevraagd wordt hoe voel je je? Mijn associatie bij dit beeld is ‘veilig, op mijn gemak en ook zichtbaar, kleurig, passend in de omgeving’. Maar misschien is jouw associatie wel een hele andere. Dat is het leuke van metaforen die je zelf gebruikt om een situatie van jezelf te verbeelden, het gaat om jouw associaties met het beeld. Dat geldt natuurlijk allang niet meer voor bovenstaande metaforen, die hebben een vaststaande betekenis gekregen in onze cultuur. Je hoeft ze niet meer uit te leggen.
En wat is dat bij de Fitis? “Ik kan heel erg mooi zingen! Maar ik durf eigenlijk niet zo goed”. Zijn start is krachtig en steeds hoger gaand, de afloop haast fluisterend. Ik vond het een heel herkenbare metafoor voor hoe ik bij tijd en wijlen omga met mijn bedrijf. Het kleine vogeltje gaf mij op die zonnige middag precies die zet die ik nodig had. Hoezo niet durven? Sindsdien heb ik een blog, stuur ik maandelijks een e-zine rond en ben mijn bedrijf aan het professionaliseren. Oh ja….en ga ik op 6 december naar het Co-Creatie Congres!